Jídelní lístek edookit

Školní poradenské pracoviště

Na škole vzniklo od 1. 9. 2020 Školní poradenské pracoviště ve složení:

  • výchovný poradce
  • metodik školní prevence
  • speciální pedagog
  • kariérový poradce

Výchovný poradce

1. Základní legislativní rámec výchovného poradenství

Obsah a organizaci poradenské pomoci poskytované školou rozpracovává prováděcí předpis k tomuto zákonu, kterým je vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.

Dne 17. dubna 2015 byla pod č. 82/2015 Sb. vyhlášena novela zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některých dalších zákonů, která přináší několik důležitých změn.

 

2. Postavení výchovného poradce na škole

Výchovný poradce je v organizační struktuře školy podřízen přímo řediteli školy, případně zástupci ředitele, určí-li tak ředitel školy. Zaměřuje se na integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami včetně integrace nadaných dětí a věnuje se problematice kariérového poradenství.

 

3. Náplň práce výchovného poradce na naší škole:

  • spolupráce s třídními učiteli a ostatními pedagogy,
  • práce se žáky,
  • činnost zaměřená na rodičovskou veřejnost a přátele školy,
  • zpracování minimálního preventivního programu sociálně patologických jevů ve spolupráci s metodikem školní prevence,
  • spolupráce se školní psycholožkou,
  • spolupráce s externími institucemi,
  • spolupráce s vedením školy.

 

Spolupráce s třídními učiteli a ostatními pedagogy:

  • seznámení s metodickým pokynem k omlouvání absencí studentů,
  • seznámení s novým školním řádem,
  • schůzky s třídními učiteli (skupinové i individuální) dle aktuálních požadavků, zjišťování aktuálních problémů s třídními kolektivy,
  • příprava přednášek pro vyučující dle konkrétních požadavků – oblast sociálně patologických jevů, zdravé výživy, první pomoci apod.,
  • shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení, vytvoření materiálu o specifických poruchách učení ( SPU ) a seznámení se Směrnicí MŠMT k integraci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do škol a školských zařízení č. j. 13 710/2001 ze dne 6. 6. 2002 k zajištění péče o děti se specifickými poruchami učení v ZŠ a SŠ,
  • řešení aktuálních problémů souvisejících s výskytem sociálně patologických jevů ve škole.

 

Práce se studenty:

  • příprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, koordinace a poskytování poradenských služeb těmto žákům ve spolupráci se školskými poradenskými zařízeními,
  • práce s prvními ročníky a jejich třídními učiteli - integrace žáků přecházejících ze ZŠ na SŠ,
  • pomoc při problémech skupin a jednotlivců, hledání cest (odborná vyšetření, konzultace),
  • řešení aktuálních problémů souvisejících s výskytem sociálně patologických jevů ve škole,
  • seznámení se s možností účasti v různých soutěžích pořádaných školou,
  • zapojení studentů do organizace seznamovacího kurzu pro 1. ročníky,
  • zpětná vazba seznamovacího kurzu 1. ročníků a její vyhodnocení,
  • individuální práce se studenty dle jejich zájmu a potřeb v rámci poradenských hodin,
  • seznámení žáků a studentů s nabídkou tipů pro volný čas (kroužky, knihovna, studovna),
  • příprava přednášek a besed - K- centrum Třebíč, Policie ČR, Dobrovolnické centrum Moravské Budějovice,
  • spolupráce s občanským sdružením STŘED v Moravských Budějovicích.

 

Činnost zaměřená na rodičovskou veřejnost a přátele školy:

  • spolupráce s rodiči (případná odborná pomoc), jejichž žáci mají výchovné nebo výukové problémy – konzultace, tvorba IVP (individuálních vzdělávacích plánů),
  • příprava besed, prožitkových kurzů, dnů otevřených dveří, vánočních dílen, sportovních turnajů,
  • spolupráce s rodiči a přáteli školy formou třídních schůzek a pozvánek na školní akce,
  • podporování aktivní účasti rodičů na činnosti školy (den otevřených dveří, sportovní akce),
  • spolupráce s veřejností formou organizační pomoci při pořádání různých kulturních a sportovních akcí v rámci regionu Moravských Budějovic,
  • spolupráce se ZŠ a SŠ v rámci regionu,
  • propagace školy – veletrh škol (veletrh škol Třebíč, Znojmo, Jihlava), sportovní akce, spolupráce s koordinátorem náboru a propagace,
  • poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a možnostech.

 

Spolupráce s externími institucemi:

  • spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (PPP v Moravských Budějovicích, Třebíči, Znojmě, SPC v Jihlavě a v Brně) při zajišťování podpůrných opatření a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
  • spolupráce s institucí STŘED,  s Centrem pomoci a prevence v Moravských Budějovicích – využití programů primární prevence pro studenty, zapojování žáků do různých projektů v rámci jejich začlenění do pracovních kolektivů a aktivizace jejich volného času,
  • spolupráce se sociálním oddělením OSPOD v Mor. Budějovicích, popřípadě dalších měst, spadajících do oblasti trvalého bydliště žáků,
  • spolupráce s Policií ČR,
  • spolupráce se ZŠ v Moravských Budějovicích a okolí.

 

Spolupráce s vedením školy:

  • předkládá řediteli školy návrhy týkající se výchovy, prevence a nápravy vzniklých problémů, informuje vedení pravidelně o práci školního parlamentu, předkládá návrhy na školní a mimoškolní činnost žáků (vánoční dílny apod.),
  • vypracovává roční plán výchovného poradce a vyhodnocení své činnosti.

 

4. Diagnostické prostředky výchovného poradce:

  • pozorování
  • rozhovor
  • krátkodobá intervence – pohovor se žákem, krizová intervence
  • dlouhodobá intervence - péče o žáky s SPU, práce se třídou, kde se vyskytl nějaký problém
  • konzultace – se žáky (u nezletilých žáků se svolením zákonného zástupce), učiteli, rodiči
  • krizová intervence

 

Kontakt

Jméno: Mgr. Marta Jenerálová

Telefon: +420 734 767 212

E-mail: jeneralova@ssrs.cz

Tovačovského sady 79

Konzultační hodiny

Sudý i lichý týden, pondělí 8:00 - 14:00, budova Tovačovského sady.

 

Metodik školní prevence

  1.  Základní legislativní rámec metodika školní prevence je ujednán ve vyhl. č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízení . 

Dle § 7 Škola:

  (1) Ředitel základní, střední a vyšší odborné školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole zpravidla výchovným poradcem a školním metodikem prevence, kteří spolupracují zejména s třídními učiteli, učiteli výchov, případně s dalšími pedagogickými pracovníky školy. Poskytování poradenských služeb ve škole může být zajišťováno i školním psychologem nebo školním speciálním pedagogem.  

(2) Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené na:  

  • prevenci školní neúspěšnosti,  
  • primární prevenci sociálně patologických jevů,  
  • kariérové poradenství integrující vzdělávací, informační a poradenskou podporu vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,  
  •  odbornou podporu při integraci a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků z jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním,  
  • péči o vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků,  
  •  průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či výukovými obtížemi a vytváření předpokladů pro jejich snižování a  
  • metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických poznatků a dovedností do vzdělávací činnosti školy. 

příloha č. 3 vyhlášky . 72/2005 Sb.  

2. Standardní činnosti školního metodika prevence

  • Metodické a koordinační činnosti  

1) Koordinace tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy.  

2) Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších sociálně patologických jevů.  

3) Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů (vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy apod.).  

4) Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů.  

5) Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisí s otázkou přijímání kulturní a etnické odlišnosti.  

6) Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence sociálně patologických jevů.  

7) Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu sociálně patologických jevů.  

8) Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence sociálně patologických jevů v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.  

9) Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.  

3. Informační činnosti  

  •  Zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.  
  • Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.  
  •  Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně patologických jevů (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, poradny, zdravotnická zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče, nestátní organizace působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další zařízení, instituce i jednotliví odborníci).  

4. Poradenské činnosti  

  •  Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli).  
  • Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně patologických jevů ve škole.  
  •  Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.  

Kontakt: 

Jméno: Mgr. Renáta Stručovská

Telefon: 568 421 496 

E-mail: strucovska@ssrs.cz

Tovačovského sady 79

Konzultační hodiny:
Lichý týden, úterý 10:00 - 11:00, budova Tovačovského
Sudý týden, středa 8:00 - 8:45, budova Tovačovského

Speciální pedagog

1. Základní legislativní rámec speciálního pedagoga

Náplň práce školního speciálního pedagoga vychází zvyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a ŠPZ.

Náplň práce speciálního pedagoga: 

  • školní speciální pedagog vykonává činnosti depistážní (screeningové), konzultační, poradenské, diagnostické, metodické a intervenční
  • dále komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci a spolupracuje jak se školskými poradenskými zařízeními, tak se zdravotnickými, sociálními či dalšími službami
  • školní speciální pedagog se rovněž podílí na vytváření pedagogicko-psychologických služeb ve škole, včetně programu primární prevence
  • dokumentaci o svých činnostech vede v souladu s aktuálně platnými legislativními předpisy

Školní speciální pedagog je součástí ŠPP společně se školním metodikem prevence, výchovným poradcem.

Kontakt: Mgr. Emilie Řiháčková

Telefon: 568 421 496

E-mail: rihackova@ssrs.cz

Tovačovského sady 79

Konzultační hodiny:
Sudý týden, středa 8:00 – 8:45, budova Tovačovského

Kariérový poradce 

Kariérové poradenství a poradenská pomoc žákům:

Kariérové poradenství je jednou z poskytovaných poradenských služeb a slouží jako pomoc žákům při rozhodování o další vzdělávací a profesní orientaci, porozumění světu práce a ujasnění si kariérních cílů.

  • koordinace mezi oblastmi kariérového poradenství (týká se třetích ročníků tříletých oborů, druhých ročníků nástavbového studia, čtvrtých ročníků čtyřletých maturitních ročníků) formou zprostředkování literatury týkající se dalšího vzdělávání, poskytování informací z oblasti kariérového poradenství, odkazy na další informace,
  • základní skupinová šetření k volbě povolání – návštěva ÚP v rámci ekonomických předmětů,
  • poradenství zákonným zástupcům v oblasti kariérového poradenství ve spolupráci s třídním učitelem,
  • spolupráce se školními poradenskými zařízeními – poradenské centrum Třebíč, při zajišťování služeb přesahujících kompetence školy,
  • pomoc studentům s vybráním vhodného studia, s vyplněním přihlášky (nástavbové studium, VOŠ A VŠ ) a získánímpodrobných informací,
  • informace žákům končících ročníků o možnostech dalšího studia, o dnech otevřených dveří na VŠ, přípravných kurzech k přijímacím zkouškám a přijímacím řízení (vedení nástěnky, individuální konzultace),
  • poradenská pomoc formou informační schůzky a individuálních konzultací žákům končících ročníků.

 

Kariérový poradce:

Jméno: Mgr. Ilona Eyer Hobzová

Telefon: 568 421 496

E-mail: hobzova@ssrs.cz

Dobrovského 10

Konzultační hodiny:

Lichý týden, úterý 9:00 - 10:00, budova Dobrovského 10
Sudý týden, úterý 10:00 - 10:30, budova Dobrovského 10